Saturday, October 25, 2008

BAB YA' ZAWAID (YA' YANG DITAMBAH)..

1- Ya yang berada dihujung terbahagi pada empat:
-pada kalimah : الداعى
-ya dihazaf dari tulisan
-ya tambah tetap atau hazaf
-ya tambah asli : وعيد

2- Kaedah pada ya yang ditambah atau dihazafkan :

- IBNU KASIR tetap pada keadaan wasal dan wakaf.
- HISYAM tetap pada keadaan wasal dan wakaf.
- HAMZAH tetap pada keadaan wasal dan hazaf keadaan wakaf.
- ABU AMRU,NAFI' dan KISAIE tetapkan wasal dan hazaf wasal.
- BAKI QURO’ hazaf pada keadaan wasal dan wakaf.

3- HAMZAH , WARSH dan ABU AMRU akan wasal.Manakala BAZZI akan tetap dan wasal pada ya'.

4- IBNU KASIR akan tetap dan wasal.Manakala ABU AMRU dan QALUN wasal.

5- NAFI’,ABU AMRU dan HAFS pada ya yang maftuhah akan tetap pada keadaan wasal.Manakala
ketika wakaf QALUN,ABU AMRU dan HAFS hazaf dan tetap.



DISEDIAKAN OLEH:NOOR ADIBAH BT ALIAS

BAB MAZHAB QURRA' PADA HURUF YA IDHOFAH..

1)Ya idofah ialah ya tambahan daripada asal kalimah.

-Tidak terletak ya idofah itu di tempat lam kalimah.
- Alamat ya idofah ialah tempat yang boleh meletakkan huruf kaf domir dan
ha domir di tempat ya idofah.Contoh :
(طرني) – (فطرك)

*Apabila ya terletak di tempat lam kalimah maka ya tersebut tidak termasuk dalam ya
idofah.Contoh:
الداعي

2)Ya idofah terbahagi kepada 6 bahagian:

– Ya idofah terletak sebelum hamzah qotoq yang difathahkan.
- bahagian ini ada 99 tempat di dalam al-quran.Contoh:
إني أخاف

3)Ya idofah terletak sebelum hamzah qotoq yang dikasrohkan.

- Bahagian ini ada didalam al-quran pada 52 tempat.Contoh:
وحزني إلي الله

– Ya Idofah terletak sebelum hamzah qotoq yang didommahkan.
- Bahagian ini ada 10 tempat di dalam al-quran.Contoh:
إنى أمرت

4)Ya idofah terletak sebelum alif lam takrif.
- bahagian ini ada 14 tempat di dalam al-quran.Contoh:
عباد ي الصلحون

5)Ya idofah terletak sebelum hamzah wasol yang mufrod
- Bahagian ini ada 8 tempat di dalam al quran.Contoh:
إنى اطفيتك

6)Ya idofah terletak sebelum huruf selain hamzah qotoq dan selain hamzah wasol.Contoh:
(ومحيا ي و مما تي)



DISEDIAKAN OLEH:SITI FAUZIAH BT ABD RAHMAN

BAB WAQAF PADA TULISAN YANG TERTULIS DALAM AL-QURAN (MARSUMUL KHOT)..

Khat / Rasm Uthmani adalah tulisan yang dipakai pada masa Khalifah Usman bin 'Affan dalam penulisan beberapa Mushaf; di mana tulisan tersebut telah diterima secara ijma’ oleh seluruh Sahabat; kemudian Mushaf-mushaf tersebut dihantar ke beberapa kota besar Islam sebagai Mushaf Imam.

1)Al-Kuffiyun (‘Asim, Hamzah, Kisaei), Al-Maziy (Abu ‘Amru), dan Nafi’ mengharuskan
mengikut bacaan Rasm Uthmani ketika waqaf.

2)Manakala Ibnu Kathir dan Ibnu ‘Amir lebih suka mengikut cara bacaan Rasm Uthmani
ketika waqaf.

3)Membaca Ha Taknis yang tertulis dalam Masahif Uthmaniyah dengan Ta :
Apabila ha taknis dalam Masahif Uthmaniyyah ditulis dengan ta maftuhah,maka Ibnu
Kathir,Abu ‘Amru dan Kisaei membacanya dengan ta' ketika waqaf

4)Terdapat 13 kalimah pada 41 tempat di dalam Al-Quran.



DISEDIAKAN OLEH:SITI FAUZIAH BT ABD RAHMAN

BAB WAQAF DI AKHIR KALIMAH..

1)Waqaf pada bahasa ialah menahannya dari berjalan.

2)Waqaf pada istilah pula ialah memutuskan suara dari bacaan seketika sama ada untuk
bernafas padanya, dengan tujuan untuk meneruskan bacaan.

3)Pada asalnya,waqaf terjadi dengan menyukunkan huruf yang akan diwaqafkan
padanya.Selepas disukunkan maka hilanglah baris yang ada padanya.

4)Dan bagi Abu Amru dan Kufi( A’sim,Hamzah dan Kisae ): mazhab yang baik pada
memperelokkan waqaf nya dengan Raum dan Isymam,akan tetapi mereka juga
menggunakan waqaf dengan sukun seperti asalnya.

5)Kebanyakan pendapat ulama’mengatakan Qura’ yang lain menggunakan Raum dan Isymam
dengan pilihan iaitu Nafi’,Ibnu Kathir dan Ibnu Amir.

*Raum bermaksud melemahkan suara pada huruf yang berbaris kasroh dan dommah sehingga
hilang harakat yang asal,pada kadar 1/3 dari suara.

*Isymam pula bermaksud memuncungkan dua bibir mulut selepas menyebut huruf yang
akhir pada kalimah tanpa bersuara pada huruf yang berbaris dommah sahaja.

6)Pendapat ulama’ mengatakan Raum terjadi pada kalimah yang mazmumah, marfu'ah,
majrurah dan maksurah.Manakala Isymam hanya pada mazmumah dan marfu'ah.

7)Semua Qura’ tidak harus manggunakan Raum dan Isymam pada kalimah maftuhah dan
mansubah,akan tetapi pendapat Imam Nawawi membolehkan penggunaan Raum dan Isymam
ketika dommah,fathah dan kasroh.Walau bagaimanapun pendapat ini tidak di ambil
oleh mana-mana Qura’.



DISEDIAKAN OLEH:SAIDATUL HAMIMAH BT UMAR

BAB LAMMAT..

1) Wash menebalkan tiap2 laAm berfatihah yang datang samada beryashdid atau tidak,
ditengah atau di tengah atau hujung kalimah yang sebelumnya huruf sod,tho,atau zo’
yang berfathah atau sukun.

2) Warsh khilaf laam apabila ada alif diantara laam dan 3 huruf tersebut pada lafaz:طا ل
· Tebal
· Nipis


3) Warsh khilaf pada laam dihujung kalimah apabila waqaf :
· Tebal(rajin)
· Nipis

4) Sepakat qura’ pada lafzul jalalah:
· Menipiskan apabila sebelum kasrah.
· Menebalkan laam apabila sebelumnya fattah atau dhommah.



DISEDIAKAN OLEH:WEBMASTER

Friday, October 24, 2008

BAB MAZHAB QURRA' PADA HURUF RA'..

* Warsh menipiskan bacaan ra’ yang berbaris atas dan berbaris depan dengan 3 syarat:
¤ Sebelum huruf ra’terdapat huruf ya’ yang sukun. Contohnya:
-بشيرا ونذيرا
¤ Sebelum huruf ra’ terdapat huruf yang berbaris bawah dalam satu kalimah. Contoh:
-سراجا
¤ Sebelum huruf ra’ terdapat huruf sukun yang bukan huruf isti’la’. Contohnya:
- أجرامى

* Warsh menebalkan huruf ra’ yang di dahului dengan baris bawah atau sukun yang sebelumnya baris bawah pada الأسمأ الأعجمية dalam 4 kalimah. Contohnya:
¤أسرائيل
¤أبراهيم
¤عمران
¤إرمذات العماد

* Warsh menebalkan pada kalimah yang berulang-ulang huruf ra’. Contohnya:
¤ضرارا

* Warsh menipiskan ra’ yang pertama pada lafaz ( بشرار ) dalam surah Al-Mursilat ketika menyanbung bacaan manakala ketika waqaf huruf ra’ yang kedua dikasrohkan selepasnya untuk menipiskan bagi menipiskan lagi bacaan.

* Warsh membaca dengan khilaf pada lafaz ( حيران ) dalam surah Al-An’aam.

* Pendapat Warsh menyatakan pengecualian pada huruf ra’. Mazhab yang lain banyak berpendapat ramai musnad yang daif dan penyair tidak menyebutnya secara terperinci.

* Bagi semua qura’ 7,apabila datang huruf ra’ yang sukun dan sebelumnya baris bawah yang asal yang bersambung dengan kalimahnya tanpa ditebalkan. Contohnya:
¤فرعون
¤فاغفرلنا

* Apabila telah datang huruf ra’ sebelum huruf isti’la’, hendaklah menipiskannya. Contohnya:
¤صراط

* Pada lafaz ( فرق ) dalam surah As-Syuara’ dinipiskan terhadap kelemahan huruf isti’la’ dengan di kasrohkan dan dinipiskan dengan kaedah menebalkan huruf ra’ selepas huruf isti’la’ yang jelas berbaris bawah. Pada lafaz ( فرقة ) Kisaei mewaqafkan dengan imalah ha’ ta’nis dengan menipiskan ra’ dan menebalkannya.

* Apabila telah datang huruf ra’ berbaris bawah yang bersambung, hendaklah dimulakan dengan hamzah wasol. Warsh akan menebalkan huruf ra’ seperti Baqi qura’. Contoh:
¤امرأة

* Semua qura’ akan menebalkan huruf ra’ apabila telah datang sukun selepas baris bawah yang mendatang. Maka memulakan bacaan dengan hamzah wasol.
¤ارجعي

* Menebalkan huruf ra’ apabila bersambung dengan baris bawah. Contoh:
¤أن ارتبتم

* Warsh menebalkan huruf ra’ yang bersambung sebelumnya baris bawah seperti Baqi qura’. Contoh:
¤قالت امn رأة الغزيز

* Sebahagian ahli ada’ menebalkan huruf ra’ yang selepasnya baris bawah. Contoh:
¤كرسيه

* Tidak di haruskan menipiskan huruf ra’ yang selepasnya baris bawah atau ya’ yang di kiaskan ke atas ra’ yang dinipiskan sebelumnya baris bawah atau ya’ yang sukun kerana kalimah ini tidak dikiaskan dalam bacaan kerana asas qiraat secara mutawatir dan talaqi yang sohih.

* Semua qura’ bersepakat menipiskan huruf ra’ yang berbaris bawah pada permulaan kalimah. Contohnya:
¤رزقا
* Semua qura’ menipiskan ra’ yang berbaris bawah yang bersambung dengan baris bawah yang mendatang. Contohnya:
¤وأنذر الناس
* Warsh menebalkan huruf ra’ ketika pindah pada ( وانحر ان شانئك )dan menipiskannya ketika di akhir kalimah. Contoh:
¤بشرى

* Ada beberapa ketika waqaf.
¤ Apabila sebelumnya baris bawah atau baris depan atau huruf wau atau huruf alif yang sukun sebelumnya baris atas dan menipiskannya pada semua keadaan ketika waqaf. Contohnya:
-وانشق القمر
¤ Apabila sebelumnya baris bawah tanpa bersambung ( مقتدر ). Sebelum sukun tida huruf isti’la’ dan sebelumnya baris bawah atau ya’ yang sakin ( قدير ). Maka hukum ra’ ketika ini adalah dengan menipiskan ketika waqaf bagi semua qura’. Ada pun sebelum alif yang di imalahkan ( مع الأبرار ) , maka dinipiskan pada kebanyakkan alif atau ketika tiada alif. Pada lafaz ( نذر ) dinipiskan dan ditebalkan pada tempat alif dan lam atas ya’ yang dihazafkan.

* Huruf ra’pada kalimah ( مصر ) dinipis dan ditebalkan, dan ditebalkan selepas wasol. Pada huruf ra’ ( القطر ) dinipiskan dan ditebalkan, dan menebalkan apa yang dinipiskan ketika wasol.hendaklah waqaf dengan menipiskannya. Contoh: ( والفجر ) . Apabila baris depan sebelumnya baris bawah atau ya’ sukun atau sebelumnya sukun tiada huruf isti’la’ sebelum baris bawah. Contoh: ( مستمر ).

* Warsh mewaqafkan dengan raum beserta menipiskan huruf ra’ dan selebihnya di tebalkan.

* Menipiskan huruf ra’ adalah huruf-huruf ra’ yang asal tanpa mengulangi bab ini kerana wajib dinipiskan.



DISEDIAKAN OLEH:EZATUL FARHANA BT FADZIL

BAB FATHAH,IMALAH DAN TAQLIL..

1)Bersepakat semua qurra’ mengidghamkan nun sakinah dan tanwin tanpa dengung pada ل danر

Contoh: هدى للمتقين

ولكن لا يعلمون-

غفوررحيم-

من رزق ربكم-

2)Bersepakat semua qurra’ mengidghamkan nun sakinah dan tanwin pada hurufم ,و ,ي dan ن
serta dengung.

Contoh:

-من يعمل

وجوه يومنذ-

من يعمة-

يومئذ نادرة-

من مال الله-


3)Khilaf oleh Kholat dan Hamzah mengidghamkan nun sakinah dan tanwin tanpa dengung
pada و dan ي.

4)Syarat idgham nun sakinah:

-Di akhir kalimah.

-Huruf idgham di awal kalimah yang ke dua.

5)Wajib izhar apabila berhimpun dalam satu kalimah.Namanya ialah izhar mutlak.

Contoh:

- دنيا

بنيان-

قنوان-

صنوان-

6)Diizharkan nun sakinah apabila berhimpun nun sakinah bersama و atau ي dalam satu
kalimah dua huruf yang sama.

7)Bersepakat semua qurra’ mengizharkan nun sakinah dan tanwin ketika bertemu kedua-
duanya daripada huruf halqi iaitu:

ح,خ,ع,غ,ه,ء

(8Bersepakat semua qurra’menukarkan nun sakinah dan tawin kepada م ketika bertemu ب
serta menjaga ghunnah dan ikhfa’.

Contoh:

انبؤنى-

من بيت أيديهم


9)Sahih pada menyebut iqlab membuka sedikit diantara 2 bibir mulut pada ikhta` syafawi
dalam م sakinah bertemu ب.

Contoh:

-أليهم بهدية


10)Bersepakat qura` yang 7 mengitifa`kan nunsakinah dan tanwin serta menjaga ghunnah
ketika bertemu kedua-duanya daripada baki huruf hijaiyah dan jumlahnya lima belas.




DISEDIAKAN OLEH:WEBMASTER

BAB MAZHAB KISAIE PADA IMALAH HA' TA'NIS KETIKA WAQAF..

1)KISAIE ada mazhab pada imalah ketika wakaf :

-Mazhab tafsili
-Mazhab ijmali

MAZHAB TAFSILI.

2) Imalah oleh kisaie ha’ taknis :
-Apabila didahului oleh salah satu 15 huruf فجست زينب لذود شمس
-Apabila didahului oleh salah satu 4 huruf اكهر

• Dengan syarat :
-Sebelum ha’ taknis huruf اكهر dan sebelum itu kasrah.
-Sebelum ha’ taknis huruf اكهر dan sebelum itu ya sukun.
-Sebelum ha’ taknis huruf اكهر dan sebelum itu sukun dan sebelumnya huruf kasrah.

3) Tidak dibaca imalah ha’ taknis :
-Apabila didahului salah satu 10 huruf حق ضغاط عص خظ

• Apabila sebelumnya salah satu huruf اكهر dan tidak sempurna syarat yang disebut.



MAZHAB IJMALI.

1) Imalahkan ha’ taknis selepas setiap huruf ibjadiyah selain selepas alif.
-Tidak imalah pada contoh : الصلاة ، الزكاة




DISEDIAKAN OLEH:WEBMASTER

BAB HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN..

1)Ahli Qura’ bersepakat dengan mengidghamkan huruf النون yang sukun dengan huruf (ينمو)
iaitu huruf Idgham Ma’al Ghunnah.

2)Hamzah mengidghamkan huruf النون yang sukun dan tanwin dengan huruf الواو dan الياء
iaitu huruf Idgham Bila Ghunnah.

3)Syaratnya untuk mengidghamkan huruf النون yang sukun,ianya perlu berada di akhir
kalimah dan huruf daripada huruf-huruf idgham berada di awal kalimah yang kedua.Jika
berada pada satu kalimah.ianya mestilah diizharkan kerana ianya dipanggil Izhar
Mutlak iaitu pada 4 kalimah berikut;

دنيا
بنيان
قنوان
صنوان

4)Semua Ahli Qura’ bersepakat:
-Mengizharkan huruf النون yang sukun apabila bertemu dengan huruf الياء dan الواو
pada satu kalimah.

-Mengizharkan huruf النون yang sukun apabila bertemu dengan huruf-huruf halqi yang 6
iaitu (ء)(ح)(ع)(غ)(خ)dan(ه)

-Membaca idgham dan ikhfa’ apabila huruf النون yang sukun dan tanwin bertemu dengan
huruf الباء iaitu huruf Iqlab.Pada tempat tersebut akan diletakkan huruf ميم yang
kecil.

-Pada hukum Iqlab cara membacanya iaitu dengan dibuka sedikit di antara bibir apabila
diidgahamkan.

-Ihkfa’ dibaca apabila huruf النون yang sukun dan tanwin bertemu dengan 15 huruf yang
baki daripada huruf sebelum ini.Ianya juga dinamakan Ihkfa’ hakiki.




DISEDIAKAN OLEH:SAIDATUL HAMIMAH BT UMAR

BAB HURUF QURUBAT DAN MAKHRAJNYA..




-Qurra’ yang terlibat dalam bab ini ialah Kholad,Kisaei dan Abu ‘Amru.

Mereka mengidghamkan huruf Ba kedalam huruf Fa pada 5 tempat iaitu:
i.أو يغلب فسوف نؤتيه (Surah an-Nisa’)
ii.وان تعجب فعجب قولهم Surah Ar-Ra’d)
iii.قال اذهب فمن تبعك (surah al-Isra’)
iv.قال فاذهب فان لك (Surah Toha)
v.ومن لم يتب فأولئك (Surah al- Hujurat)

-Kecuali Kholad membaca surah Hujurat dengan dua wajah iaitu izhar dan idgham.

-Baqun pula membaca dengan izhar pada semua tempat tanpa khilaf.

Dalil as-Syatibi:

وادغام باء الجزم فى الفاء قد رسا حميدا

-Manakala Abu Haris pula mengidghamkan huruf Lam kedalam huruf Zal pada 6 tempat iaitu:
i.ومن يفعل ذلك فقد ظلم نفسه (Surah Al- Baqarah)
ii.ومن يفعل ذالك فليس من الله فى شىء (Surah Ali- Imran)
iii.ومن يفعل ذالك عدوانا وظلما(Surah Ali-Imran)
iv.ومن يفعل ذالك يلق أثاما (Surah Furqan)
v.2tempat dalam Surah an-Nisa’: ومن ذالك ابتغآء مرضات الله
vi.ومن يفعل ذالك فأولئك هم الخاسرون (Surah Munafiqun)

-Baqun membaca dengan izhar pada semua tempat, walaupun huruf Lam itu berbaris
marfu’(dhommah).

Dalil as-Asyatibi:

ومع جزمه يفعل بذلك سلموا ونخسف بهم راعوا / وشذا تثقلا



DISEDIAKAN OLEH:NOOR ADIBAH BT ALIAS

BAB ITIFAQ QURRA' PADA IDGHAM ZAL IZ DAN DAL QOD..

باب اتفاق القراء فد ادغام ذال اذ دان دال قد



ولا خلف فىى الدغام ادغام اذ ذال ظالم وقد تيمت دعد وسيما تبتلا
وقامت تريه دمية طيب وصفها وقل بل وهل راها لبيب ويعقلا
وما اول الثلين فيه مسكن فلا بد من ادغامه متمشلا


1) Dzal iz pada zal - اذ ذهب
2) Dal qad pada dal -وقد دخل / تبيني
3) Ta ta’nis pada ta -فما ربحث تجرتهم
4) Ta ta’nis pada dal -اثقلت دعوالله
5) Ta ta’nis pada tho -قالت طائفة
6) Lam hal pada lam -فهل لنا من شفعاء
7) Lam bal pada lam -بل لانكرمون اليتيم
8) Lam bal pada ro -بل رفعه الله اليه
9) Lam khol pada lam -قل لكم ميعاد
10)Lam khol pada ro -قل ربى اعلم بعدتهم

Apabila bertemu 2 huruf yang serupa :
•Huruf pertama mati- idgham huruf pertama kedalam huruf kedua.

Pada kalimah ( مالية هلك )
-Semua qura membaca 2 wajah ketika wasol kecuali Hamzah.

Dua wajah bacaan semua quro’
•Izhar (lebih aula )
•Idgham ha pertama kedalam ha kedua.
*bacaannya seolah-olah ada saktah.



DISEDIAKAN OLEH:NURUL ABADAH BT ALIAS

BAB DAL QOD..

1)Terdapat 8 jenis huruf yang di idghamkan atau di idzharkan pada huruf الدال pada
kalimah قد , iaitu :
السين , الذال , الضاد , الظاء , الزاي , الجيم , الصاد , الشين
Huruf tersebut mestilah berada di awal kalimah.Ianya juga mestilah berada selepas
kalimahقد

2)Perselisihan pembacaan antara ahli Qurra’ mengenainya:

(i) Imam ‘Asim, Qalun, dan Ibnu Kathir mengizharkan huruf الدال pada kalimah قد,
pada semua huruf tersebut .

(ii) Imam Warsy mengidghamkan huruf الدال pada kalimah قد hanya pada huruf الضاد
dan الظاء serta mengizharkan pada huruf bakinya.

(iii) Imam Ibnu Zakuan membaca 2 wajah pada huruf الدال pada kalimah قد dengan
mengidghamkan pada huruf الضاء , الذال , الزاي dan الظاء dan mengizharkannya
pada huruf selain daripada itu.

(iv) Imam Hisham mengidghamkan huruf الدال pada kalimah قد pada kesemua
huruf berikut, kecuali mengizharkan hanya di dalam surah Shad.

(v) Imam Abu ‘Amru, Hamzah,dan Kisaie mengidghamkan huruf الدال pada kalimah قد
pada kesemua huruf tersebut tanpa khilaf.



DISEDIAKAN OLEH:RAHIMAH BT SALLEH

BAB LAM HAL DAN LAM BAL..

•BAB LAAM هلDAN بل

1) Khilaf qura’ pada lam هل dan بل ketika bertemu 8 huruf hijaiyah iaitu :
i)- ﺖ
ii)- ﺙ
iii)- ﻈ
iv)- ﺰ
v)- ﺱ
vi)- ﻦ
vii)- ﻂ
viii)- ﺾ

2) Terbahagi 8 huruf kepada بل dan هل iaitu :

-Huruf yang berkaitan dengan lam هل iaitu :
• ﺙ
هل ثوب الكفر(Surah mutaffifin).

-Huruf yang berkaitan lam بل ada 5 iaitu :

• ﺾ
(بل ضلوا عنهم)

ﻈ •
(بل ظننتم)

ﻂ •
(بل طبع)

ﺰ •
(بل زين للذﻴن كفروا)

ﺱ •
( بل سولت لكم أنفسكم


-Huruf yang dikongsi diantara laam dan laam 2 iaitu :

•ﻦ
بل نتبع•
هل ندلكم•
ﺖ•
هل تعلم له سمي•
بل تأتيهم•



DISEDIAKAN OLEH:NURANI ATIQAH BT MAZLAN

BAB TA' TA'NIS..

- Huruf yang diidgamkan dan diidzharkan ketika bertemu ta’ta’nis 6 huruf iaitu:
· س
· ث
· ص
· ز
· ظ
· ج


- Mazhab qura’ pada ta’ta’nis

*Imam Qura’
*Bacaan ta’ta’nis:
1.Ibnu khasir,a’sim dan qolun
-M’idzharkan ketika bertemu 6 huruf t’sebut

2.Warsh
-m’idghamkan pada ظ sahaja
-m’idzharkan ketika baki huruf

3.Ibnu Amir
-m’izharkan ketika س,ج, dan ز
-m’idghamkn pada baki huruf
-Hisyam m’idzharkan pada:
سورة الحج) )لهدمت صوامع
-Ibnu Zakuan membaca dua wajah:
~Idzhar
~Idgham
(yang sohih izhar sahaja)

4.Baki qura’ iaitu Abu Amru,Hamzah dan Kisai:
-m’idghamkan ke dalam 6 huruf tersebut



DISEDIAKAN OLEH:SITI NOR ANISA BT SAFEE

BAB IZHAR DAN IDGHAM..

-Qurra' yang terlibat dalam bab ini ialah kholaf.

-Riwayat kholaf akan membaca idgham tanpa dengung pada huruf nun yang mati @ tanwin apabila bertemu dengan huruf WAU dan YA.

Contoh: وجوه يومئذ, ولي ولا , من يعمل

Dalil as-Syatibi:

وكل بينموا أدغموا مع غنة وفى الواو والياء (دونها خلف) تلا

-Syarat mengidghamkan nun sakinah,mestilah berada dalam dua kalimah. Tetapi sekiranya ia dihimpunkan dalam satu kalimah ia wajib diizharkan.Izhar tersebut dinamakan sebagai Izhar Mutlak.

-Dalam al-Quran kalimah Izhar Mutlak mempunyai empat iaitu:

صنوان ,قنوان , دنيا , بنيان



DISEDIAKAN OLEH:SAIDATUL HAMIMAH BT UMAR

BAB ZAL IZ..

نعم إذتمشت زينب صال دلها سمى جمال واصلا من توصلا
فإظهارها أجرى دوام نسيمها وأظهرريا قوله واصف جلا
وأدغم ضنكا واصل توم دره وأدغم مولي وجده دائم ولا

-Mengidghamkan huruf ‘zal’(الذال) pada kalimah ‘iz’(إذ) atau mengizharkan hanya kepada
6 huruf dan berada di awal kalimah dan selepas huruf ‘zal’-الذل

إتمشى أختك-التاء
وإذزين لهم الشيطن-الزا
وإذصرفناإليك-الصاد
إذ دخلوا عليهم-الدال
لولا إذسمعتموه-ا
وإذ جعلنا البيت-الجيم


Perselisihan pendapat ahli Qurra’:

1. Imam nafi’ , Ibnu Kasir , dan A’sim bersepakat dengan mengizharkan huruf
‘zal’(الذال) pada kalimah ‘iz’إذ)) apabila bertemu dengan 6 huruf tersebut.
2. Imam Khalad dan Imam Kisa’ie bersepakat dengan mengizharkan huruf ‘zal’(الذال)
apabila bertemu dengan huruf ‘jim’(الجيم) sahaja dan mengidghamkam pada huruf.
3. Imam Khalaf mengidghamkan huruf ‘zal’(الذال) pada kalimah ‘iz’(إذ) apabila bertemu
dengan huruf ‘ta’(التأ) dan ‘dal’(الدال) dan menizharkan pada selain dari huruf
tersebut.
4. Imam Ibnu Zakuan mengidghamkan huruf ‘dal’(الدال) pada kalimah ‘iz’(إذ) apabila
bertemu dengan huruf ‘dal’(الدال) dan mengizharkan pada selain dari huruf tersebut. 5. Imam Abu dan Hisham mengidgham kesemua huruf apabila beteu dengan huruf ‘zal’(الذال).



DISEDIAKAN OLEH:NURUL ABADAH BT ALIAS

BAB WAQAF HAMZAH DAN HISHAM PADA HURUF HAMZAH..

· Hamzah memudahkan huruf hamzah pada tempat wakaf sama ada huruf hamzah berada di tengah atau di akhir kalimah.

· Tashil berubah secara mutlak dan mengandungi jenis yang merubahkan hamzah;

* Tukar

* Pindah

* Tashil (memudahkan)

* Buang atau menjatuhkan









Adapun ketika huruf WAU ATAU HURUF YA’ YANG ASAL KETIKA WAKAF DIBACA DENGAN DUA WAJAH;
* Pindah atau tukar berserta idgham.Contoh;

شيئا..........شيا(نقل)

شيئا..........شيا(ابدال)

· Hukum huruf hamzah yang berbaris yang terletak selepas huruf yang berbaris,jenisnya ada 9 iaitu;

1.Berbaris di atas selepas baris di bawah,contoh;

فئة..........فية

2.Berbaris di atas selepas baris di depan,contoh;

يؤيد..........يويد

3.Berbaris di atas selepas baris di atas,contoh;

شنان

4.Berbaris di bawah selepas baris di depan,contoh;

سئل

5.Berbaris di bawah selepas baris di bawah,contoh;

بارئكم

6.Berbaris di bawah selepas baris di atas,contoh;

مطمئنين

7.Berbaris di depan selepas baris di depan,contoh;

برؤوسكم

8.Berbaris di depan selepas baris di atas,contoh;

رءوف

9.Berbaris di depan selepas baris di bawah,contoh;

فمالئون

* Hisyam mengikut bacaan Hamzah ketika huruf hamzah berada di hujung kalimah sahaja.

* Adapun ketika huruf hamzah berada di tengah kalimah,Hisyam akan baca tahqiq seperti Hafs.



DISEDIAKAN OLEH:SITI NOR ANISA BT SAFEE

BAB NAQAL (PINDAH) HARAKAT HAMZAH KEPADA SUKUN SEBELUMNYA..

1.Membariskan warsh setiap sukun dengan mindahkan harkat hamzah kepada 3 cara:

-Jadikan huruf yang dipindahkaan kepada baris atas
-Jadikan sukun akhir kalimah & hamzah pada awal kalimah berikut.
-Jadikan sukun pindah kepada sahih dengan tidak menjadi huruf mad.

2.Iaitu hilang syarat dari 3 syarat boleh pindah:
- ( القرآن ) ja sukun dengan hamzah pada kalimah pertama.
- ( قالوءامنا) ja sukun tanpa sahih atau huruf mad
-(فيه آيات) ja huruf sebelum hamazah dengan harkat

Peringatn penting:

· Warsh tidak memindahkan harkat hamzah kepada mim jama' sebelum (حرمت عليكم أمهتكم)
kerana baris depan mim jama' asalnya dan tidak ada satupun daripada bacaan yang
dipindahkan kepada mim jama'.
· Warsh memindahkan pada (وليحكم أهل ألانجيل) kerana mim adalah feel majzum dengan
sukun.Pindah kepada mim pada (الم أحسب الناس ) suarah al an-kabut dengan mad al-mim
6 harkat atau 2 harkat yang telah disebutkan pada bab mad dan qasar.

3.Daripada hamzah dan wajahnya-pindah dan meninggalkannya –ketika wakaf pada kalimah
pindah harkat hamzah

kata al-nazim: Menurut khalaf pada sambung saktah maklilha:

ü Huruf hamzah mati atas apa yang pindah kepada wash dalam keadaan sambung dengan khalaf di dalam saktah dan meningggalkan.

4.Senyap pada (شي) dan (شيئا)

- Saktah khalaf atas ya sakinah pada lafaz (شي) dan (شيئا) dan khalad padanya
meninggalkan saktah dan ini mazhab abi fatah faris anhuma.
- Lam taa'rif adalah hamzah diikuti شيئا و شي :
- Ini mazhab thahir bin qalbun menerangkan tentang hamzah iaitu
- saktah atas lam taa'rif hingga sebelumnya hamzah .


5.Mazhab khalaf tentang hamzah saktah atas sukun mafsul dan bersambung dengan khalaf di
dalamnya saktah dan meninggalkannya.

*Apabila kita bacaan pada sambungan dengan saktah atas saktah atas sukun bersambung
dengan saktah ketika wakaf dan 2 wajah :
- pindah
- saktah.

6.Dan apabila bacaan pada sambung dengan aktah ditinggalkan atas sukun bersambung maka
jadilah ketika wakaf dan wajahnya seperti: pindah dan tahkik:yang mana tanpa saktah.
Adpun mazhab khalaf pada aliflam.Wa.dan syai dan syain- keadaan sambung dengan bacaan
saktah sepakat.

7.Ketika wakaf pada akhir contohnya padanya dengan bacaan pindah dan saktah

8.Pindah (شي)dan(شيئا) 2 –((ال بدال) dengan idgham contohnya:
- شي)
(شيئا ) -


9.mazhab khalad tentang hamzah pada sukun sambung:
Keadaan bersambung tidak saktah pada permulaan perawi,contohnya:
- haf.

10.Dan pada keadaan wakaf dengan bacaan dan wajahnya;
- Pindah
- tidak pindah.

- Lam taa'rif pada ayat ال ارض _الانسان_ padanya keadaan sambung saktah dan tidak saktah. Dan dengan bacaan ketika wakaf pindah dan saktah. Apabila baca dengan bersambung dan saktah atau tidak bersambung ketika berhenti pindah sahaja.

- Apabila شي dan شيئا dalam keadaan sambung saktah dan tidak saktah.Dan ketika berhenti: Pindah demikian شي/شيئا dan tukar dengan idgham demikian شيّ/شيئاّ.

- Saktah dijadikan bernafas atas huruf ada baris mati iaitu sebelum hamzah.


- Nafi’ meriwayatkan memindahkan harkat hamzah hingga selepas lam kepada lam kemudian
hamzah pada kalimah (آللان) surah yunus.Wash dijadikan padanya sambung dan qalun pada
khilaf sambung.


11.Mukhatab dengan tanda mati lam taa'rif dan qasar nun yang berbaris dua khususnya
berjumpa pada (وانه أهلك عادّا ال ولئ ) dengan surah an najmi dan qura’nya ialah
ibnu amir dan ibnu kasir dan kufiun.
12. Idgham selain daripada naqal dan sambungnya pada permulaan.

13. Nafi’ dan abu amru mengidham manakala yang lain nun tanwin pada lam dan naqal harkat hamzah pada lam sebelumnya dan kemudiannya buang huruf hamzah pada 2 tempat yang disambung dan pada permulaannya.

- Kecuali nazim dengan sambung baik untuk qalun dan al bashari diantara lam taa'rif dan tahqiq huruf hamzah sebelum (الأولئ) . Katanya: Dan permulaan dengan sambung baik untuk qalun dan bashari.

- Telah disebut kaedah setiap bacaan ialah bacaan pindah harkat huruf hamzah kepada lam sukun sebelumnya berkata sesungguhnya ketika permulaan dengan lam taa'rif pindah kepada harkat huruf hamzah dan wajahnya:

* mula hamzah sambung permulaannya dengan sambung dan ia sukun lam taa'rif sebelum
pindah.
* mula dengan lam taa'rif permulaan dengan harkat hingga harkat dengannya lam taa'rif
selepas pindah.


Bacaan pada kalimah (عادلولئ ) ats contoh di atas:

1. Bacaan wash dan abu amru ketika sambung seperti ( عاد لولئ)

- Ketika wakaf dan wajahnya : dengan hamzah bersambung (الولى).
- Abi Amru dan wajah ada tiga iaitu dengan kalimah (الولئ) dan ianya bersambung.

II.Qalun keadaan sambung riwayat seperti: (عاد لولئ).

- Dan ketika wakaf 3 wajah:
i. Mula dengan hamzah bersambung (الولئ)
ii. Mula dengan lam taa'rif (لولى)
iii. Mula dengan bersambung kalimah ( الاولئ)dan ianya lebih baik.

(ج) Ibnu kasir dan ibnu amir dan kufiyun wajah pertama dan sambung permulaan seperti (عاد الولئ) dan pada permulaan (الاولئ).

- Dan harus untuk setiap bacaan dan 2 wajah ketika permulaan dengan kalimah (الاسم) daripada بئس الا س) surah al- hijarat.

1. mula dengan hamzah bersambung seperti (الاسم)

2. mula dengan lam taa'rif seperti (لاسم) dan tanpa hamzah bersambung.

6. Bacaan nafi’ harkat hamzah pada (فارسسله معئ ردءايصدّقنئ) bacaannya (ردايصد قني ).

- Bacaan baqi qura’ dengan tahqiq hamzah selepasnya pindah kecuali huruf hamzah ketika wakaf.

- Daripada warsh dan 2 wajah pada lafaz (كتبيه انئ ظننت) pada surah al hafah.

1. Kekal ha’ kitab yang mati tanpa pindah harkat hamzah kepadanya dan ianya adalah biasa.

2. Ha’ baris bawah selepas pindah harkat hamzah kepadanya.

§ Dan apabila bacaan (كتبيه) diterangkan seperti berikut:

1. Apabila bacaan tanpa pindah pada (كتابيه انئ) itu dengan sukun ha’ wajib izhar ha’ (ماليه هلك) dengan saktah lemut keatasnya tanpa nafas.

2. Apabila bacaan pindah harkat hamzah kepada ha’ (كتابيه ) wajib idgham ha’ (ماليه هّلك).





DISEDIAKAN OLEH:SITI NOR ANISA BT SAFEE

BAB 2 HAMZAH DALAM 2 KALIMAH..

1)Abu Amru menggugurkan hamzah pertama dari dua hamzah qata’ yang berdekatan pada
kalimah kedua yang bersambung dengan syarat kedua-duanya sama baris.
-Fathah : جاء أمرنا
-Kasrah : هؤلاء ءان
-Dhommah : أولياء أولئك

2)Huruf mad yang sebelum hamzah pertama ada dua wajah :
i) qosor 2 harakat.
ii) pertengahan 4 harakat.

3)Qalun dan Bazzi bersepakat menggugurkan hamzah pertama ketika kedua-duanya fathah
جاء أحدكم :
-Alif sebelumnya dibaca dengan dua wajah :
i) Qosor 2 harakat.
ii) Pertengahan 4 harakat.

4)Bagi Qalun dan Bazzi pada selain alif terbahagi kepada 2 :
i) ketika kedua-duanya kasrah hamzah pertama ditashilkan diantara hamzah dan ya’
(هؤلاء ءان)
ii) ketika keua-duanya dhommah hamzah pertama ditashilkan diantara hamzah dan
wau أولياء أولئك)

5)Setengah ahli qura’ selain Qalun dan Bazzi mengibdalkan hamzah pertama kepada wau
kemudian mengidghamkn wau pertama yang sebelumnya pada lafaz (بالسوء ءالا ما رحم)
menjadi بالسّوّ ءالا)

6)Setengah yang lain mentashilkan hamzah pertama diantara wau seperti asal kaedah Qalun
dan Bazzi pada hamzah yang kedua-duanya kasrah ءالا kepada :
i) Qosor 2 harakat.
ii) Pertengahan 4 harakat.

7)Tidak khilaf dalam meringankan lafaz (بالسؤ ءالا ما رحم ءالى) tersebut bagi Qalun dan
Bazzi dengan menutup dan mengunci bahkan tersebar dengan membuka dalam buku qiraat.

8)Warsh dan Qunbul pada hamzah kedua ketika kedua-duanya bersepakat baris dalam dua
kalimah kepada tiga jenis dengan dua wajah :
i) tahqiq hamzah pertama tashil hamzah kedua
- fathah diantara hamzah dan alif.
- kasrah diantara hamzah dan ya’.
- dhommah diantara hamzah dan wau.

ii) tahqiq hamzah pertama ibdal hamzah kedua huruf mad yang sesuai daripada jenis
baris sebelumnya.
- fathah kedua-dua ibdal kepada alif
- kasrah kedua-dua ibdal kepada ya’
- dhommah kedua-dua ibdal kepada wau

*Apabila ketika selepas hamzah kedua huruf sukun maka selepas mengibdalkan huruf mad
dan dimadkan dengan kadar 6 harakat (جاء أمرنا).
*Apabila selepasnya huruf berbaris maka dimadkan huruf mad ibdal daripada hamzah
kedua dengan kadar 2 harakat sahajaجاء أحدكم الموت) .

9)Wajah ketiga bagi Warsh ada dua hamzah dalam kalimah pada kalimah (هؤلاء ءان كنتم)
dalam surah al-baqarh dan pada kalimah(على البغاء ءان أردن) dalam surah an-nur
mengibdalkan Warsh ketika kasrah dengan ya’.

10)Diringkaskan bagi Warsh pada(هؤلاء ءان) kepada tiga wajah:
i) tashil hamzah kedua baina baina.
ii) ibdal hamzah huruf mad dimadkan dengankadar 6 harakat.
iii) mengibdalkan hamzah kepada ya’ kasrah.

Pada lafaz ( على البغاء ءان أرردن) empat wajah :
- tiga wajah pertama seperti pada lafaz(هؤلاء ءان).
iv) ibdal kedua huruf mad dimadkan dengan kadar 2 harakat.
.
11)Bagi Warsh pada kalimah(للنبي ءان أراد) dalam surah al-ahzab terbahagi kepada tiga
wajah :
i) tahqiq hamzah pertama dan mentashilkan yang kedua baina baina
ii) tahqiq hamzah pertama dan mengibdalkan yang kedua kepada ya’yang mudah dimadkan.
dengan kadar 6 harakat.
iii) tahqiq hamzah pertama dan mengibdalkan yang kedua kepada ya’.

Adapun pada kalimah (من النساء ءان اتقيتن) bagi Warsh dan Qunbul tiga wajah yang disebut pada (للنبى ءان أراد) kecuali yang dkata pada wajah ketiga ya’ dimadkan dengan kadar 2 harakat menjadikan nun berbaris dengan kasrah diringkaskan daripada bertemu dua sukun.



DISEDIAKAN OLEH:WEBMASTER

BAB HAMZAH MUFRAD..

WARSH

* Warsh menukar hamzah sukun dengan syarat terletak pada tempat Fa’ bagi wazan yang datangnya hamzah sukun pada tempat Fa’ dalam kalimah يفعلون
Contohnya:
يومنون=يؤمنون

* Menukar hamzah sukun dengan huruf mad. Contoh:

۱)يؤمنون على وزن يفعلو
۲) تألمون على وزن تفعلون
۳) ائت على وزن افع

* Mengibdalkan hamzah sukun mengikut baris sebelumnya. Contoh:
¤Baris fathah. Contohnya: تألمون ~ تالمون
¤Baris dhommah. Contohnya:مئمنون~ مومزون
¤Baris kasroh. Contohnya: الذى اؤتمن ~ الذى اوت

* Warsh mengecualikan ( الأيون) kerana lafaz ini tidak terdapat dalam Al-quran.

* Mentahkidkan hamzah pada kalimah berikut dalam Al-quran:
¤مأواهم – ماواكم – فأؤوا – تؤوايه – ماوﻯﻪ

* Mengibdalkan hamzah yang fathah di tempat Fa’ selepas huruf dhommah. Contoh:
¤مؤجلا ~ موجلا

* Warsh tidak ibdal hamzah dalam keadaan:
¤Hamzah di tempat ‘ain dalam kalimah (فؤادك )
¤Hamzh yang didhommah selepas fathah (تؤزهم )


SUSI

* Mengibdalkan semua hamzah yang sukun pada:
¤ Fa’ dalam kalimah seperti Warash ( البأس ~ الرأس )
¤ A’in dalam wazan فعل
¤ Lam dalam wazan فعل

* Susi mengecualikan ibdal dalam 5 jenis hamzah sukun:
¤Apabila sukun alamat jazam pada 6 lafaz yang setiapnya فعل مضارع مجزوم
1) Kalimah تسؤ pada tiga tempat:
- تسؤهم )Surah At- Taubat (
-) ان تبدلكم تسؤكم Ali Imran (
- ان Surah Al- Maidah
2) Kalimah نشأ pada tiga tempat:
- ان نشأننزل عليهم ( Surah Asy-Suara’ )
-ان نشأ نخسف بهم لاوض ( Surah Saba’ )
-ان نشأ نغرقهم ( Surah Yaasin )
3) Kalimah نشأ pada 10 tempat:
- ان يشأ يذهبهم ( Berulang-ulang dalam surah An-Nisa’, Al-An’aam, Ibrahim dan Fatir. )
- ان يشا يسكن الرحمن ~ فان يشأ الله يختم على قلبك (۲) ( Surah As-Syuaraa )
- ان يشأ يرحمكم او يعذبكم (۲) (Surah Isra’ )
- من يشاء الله يضلله ومن يشأ يحعله على صراط مستقيم (۲) ( Al-An’aam )
¤ Hamzah yang berbaris kasroh pada ( يشأ الله يضلله) dan (فان يشأ الله ) diringkaskan daripada pertemuan 2 sukun dan tidak jelas sukunnya pada 2 tempat tersebut kecuali ketika waqaf ketikanya.
4) Kalimah وهيء
- وهيلكم ( Surah Al-Kahfi )
5) Kalimah ننساها
-ما ننسخ من أية أو ننسها ( Surah Al-Baqarah )
6) Kalimah ينبأ
- أم لم ينبأ بما فى صحف موسى ( Surah An-Najm )


* Susi tidak mengibdalkan hamzah sukun daripada sukun bina’ pada 11 kalimah yang setiap فعل امر مبني على سكون
1)وهئ لنا ( Surah Al-Kahfi )
2)أنبئهم بأسمآ ئهم (Surah Al-Baqarah )
3)نبئنا بتأويله ( Surah Yusuf )
4)نبئ عبادى ( Surah Hijr )
5) ونبئهم عن ضيف أبرهيم ( Surah Hijr )
6)ونبئهم أن لامآء ( Surah Qamar )
7)أرجئه ( Surah Al-A’raf )
8) أرجئه )Surah Asy-Syuara’ )
9)اقرأ كتبك ( Surah Al-Isra’ )
10)اقرأ بسم ربك ( Surah Al-Alaaq )
11)اقرأ وربك لأكرم ( Surah Al-Alaaq )

* Susi mengecualikan hamzah sukun ketika menyebut hamzah yang tahqiq lebih ringan daripada menyebut hamzah yang ibdal pada 2 kalimah:
¤وتئوى أليك من تشأ ( Surah Al-Ahzab )
¤وفضيلته التي تؤىه ( Surah Ma’arij )

* Susi dan ahli Ada’ mentahqiqkan hamzah pda semua tempat.

* Pada kalimah بارأكم Susi mengikut bacaan guru beliau iaitu Abu ‘Amru dengan mengibdalkan huruf ya’.

* Kalimah khas Warsh mengikut bacaan Susi dengan mengibdalkan hamzah kepada ya’ pada kalimah dalam surah Al-Haj. Contohnya:
¤ وبئر معطله ~ وبير معطله

*Pada lafaz الذئب Warsh dan Kisaie juga mengibdalkan hamzah kepada ya’ pada tiga tempat dalam surah Yusuf .
¤ واخاف أن يأ كله الذئب
¤ لان أكله الذئب
¤ فأكله الذئب

* Baqi qura’ mentahqiqkan pada 3 kalimah:
¤بئر
¤بئس
¤الذئب

* Susi dan Syu’bah mengibdalkan wau pada hamzah sukun dalam surah Al-Ma’raf . Contohnya:
¤اللؤلؤ ~ اللولؤ

* Baqi qura’ akan mentahqiqkan hamzah pada lafaz اللؤلؤ~ اللؤلؤ

* Duri Abu Amru akan menambahkan hamzah sukun dalam surah Al-Hujraat. Contohnya:
¤لا يلتكم ~ لا يألتكم

* Susi akan mengibdalkan hamzah kepada alif. Contohnya:
¤يالتكم

* Warsh mengibdalkan hamzah kepada ya’ berbaris atas. Contohnya:لئلا ~ لئلا
¤ لئلا يكون للناس عليكم حجه ( Surah Al-Baqarah )
¤ لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل ( Surah An-Nisa’ )
¤ لئلا يعلم أهل الكتب ( Surah Al-Hadid )

* Warsh mengibdalkan hamzah kepasa ya’ dan mengidghamkan ya’ sebelumnya pada kalimah النسيء. Contoh:
¤ أنما النسىء زياده فى الكفر ( Surah An-Nisa’ )

* Baqi qura’ mentahqiqkan ( لئلا ) pada 3 tempat dan lafaz ( النسىء )

* Dalam bait syair ini, penyair menerangkan kaedah mad badal bagi semua qura’. Telah datang 2 hamzah dalam 1 kalimah yang mana kedua-dua hamzah itu sukun dan mengibdalkan salah satunya kepada huruf mad mengikut baris sebelumnya. Contohnya:
¤أأدم ~ آدم



DISEDIAKAN OLEH:EZATUL FARHANA BT FADZIL

BAB 2 HAMZAH DALAM 1 KALIMAH..

1) Apabila bertemu dua hamzah qoto’ dalam satu kalimah,hamzah pertama berbaris fathah dan hamzah kedua juga berbaris fathah seperti “ءأنذرتهم”, atau hamzah pertama berbaris fathah dan hamzah kedua berbaris kasroh seperti “أئذا”, atau hamzah pertama berbaris fathah dan hamzah kedua berbaris dommah seperti “أؤنبئكم”. Ahli Sama’ iaitu Naafi’,Ibnu Kasir dan Abu Amru membaca dengan mentashilkan hamzah yang kedua.

-Mentashilkan fathah di antara hamzah dan alif.
Contoh: ءأنذرتهم

-Mentashilkan kasroh di antara hamzah dan ya’.
Contoh: أئذا

-Mentashilkan dommah di antara hamzah dan wau.
Contoh: أؤنبئكم


2) # Khilaf Warsh padadua hamzah yang berbaris hamzah.Warsh menukarkan huruf kedua kepada huruf mad dengan kadar 6 harakat.
Contoh: ءأنذرتهم – ءآنذرتهم

# Khilaf Warsh yang kedua,Warsh membaca dengan mentashilkan hamzah yang kedua.

# Baki Qura’,mereka membaca dengan tahqiq kedua-dua hamzah.


3) Pada perkataan "ءاعجمي وعربي" dalam Surah Fushilat.

-Hamzah,Kisaie dan Syu’bah membaca kedua-dua hamzah itu dengan tahqiq.
Contoh: ءاعجمي وعربي – ءأعجمي وعربي

-Hisyam pula menggugurkan hamzah yang pertama.
Contoh: ءاعجمي وعربي – أعجمي وعربي

-Baki Qura’ membaca dengan mentahqiqkan hamzah pertama dan mentashilkan hamzah kedua.

-Warsh membaca dengan menukarkan hamzah kedua dengan huruf mad dengan kadar 6
harakat.


4) Bagi perkataan "أذهبتم طيبتكم" dalam Surah Al-Ahqaf.

-Ibnu Aa’mir dan Ibnu Kasir menambahkan hamzah pada perkataan tersebut.
Contoh: أذهبتم طيبتكم – ءأذهبتم طيبتكم

-Ibnu Kasir membaca dengan mentahqiqkan hamzah pertama dan mentashilkan hamzah kedua.

-Hisyam membaca dengan mentahqiqkan hamzah pertama dan mentashailkan atau
mentahqiqkan hamzah kedua.

Ibnu Zakuan membaca dengan mentahqiqkan kedua-duanya.

-Baki Qura membaca dengan satu hamzah(mentahqiqkan).


5) Bagi perkataan "أن كان ذا ما ل وبنين" dalam Surah Al-Qalam.

-Hamzah,Syu’bah dan Ibnu Aa’mir menambahkan hamzah pada perkataan tersebut.
Contoh: أن كان ذا ما ل وبنين- ءأن كان ذا ما ل وبنين

-Hamzah dan Syu’bah membaca dengan 2 hamzah.Kedua-duanya dibaca dengan tahqiq.

-Ibnu Aa’mir membaca dengan hamzah. Hamzah pertama dibaca dengan tahqiq dan hamzah
kedua dibaca dengan tashil.

-Baki Qura’ membaca dengan satu hamzah.



DISEDIAKAN OLEH:NURUL ABADAH BINTI ALIAS

BAB HA' KINAYAH..

*Ha’ dhamir yang digelarkan dengannya mufrad ghaib.
Ia terbahagi kepada 4 keadaan :
i) Huruf berbaris sebelum ha’ dan selepasnya huruf sukun.
ii) Ha’ terletak diantara dua huruf yang sukun.
iii)Ha’ terletak diantara dua berbaris.
iv) Huruf sukun sebelum ha’ dan berbaris selepasnya.

1)Mazhab qura’ pada kalimah يؤده,نوله,نصله & نوته

-Hamzah,Syu'bah dan Abu 'amru mensukunkan pada hamzah.
-Qalun menkasrahkan ha' tanpa silah kaulan wahidan.
-Hisham (2wajah): *wajah pertama seperti Qalun.
*wajah kedua menkasrahkan ha' dengan silah.
-Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan,Hafs dan Kisaie menkasrahkan ha' dengan silah
kaulan wahidan dan tiap-tiap madnya mengikut mazhab masing-masing pada mad
munfasil pada mad yang selepasnya.


2)Mazhab qura’ pada kalimah اليهم فألقه pada surah an-naml (ayat 28):

-Hamzah,Syu'bah dan Abu 'amru serta Hafs mensukunkan ha'.
-Qalun menkasrahkan ha' tanpa silah kaulan wahidan.
-Hisham (2wajah): *wajah pertama seperti Qalun.
*wajah kedua menkasrahkan ha' dengan silah.
-Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan dan Kisaie menkasrahkan ha' dengan silah dan
tiap-tiap madnya mengikut mazhab.

3)Mazhab qura’ pada kalimah ويتقه فأولئك pada surah an-nur:

-Khalad,Syu'bah dan Abu 'amru menkasrahkan qaf mensukunkan ha' kaulan wahidan.
Dengan khilaf maka baca baginya dengan sukun.
-Hafs mensukunkan qaf menkasrahkan ha' tanpa silah.
-Qalun menkasrahkan qaf dan ha' tanpa silah.
-Hisham (2wajah): *wajah pertama seperti Qalun.
*wajah kedua khilaf dan baginya silah dengan kadar 2harakat.
-Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan,Khalaf dan Kisaie menkasrahkan qaf dan ha' serta
menyambungnya dengan kadar 2harakat.

4)Mazhab qura’ pada kalimah يأته مؤمنا pada surah taha:

-Susi mensukunkan ha'.
-Qalun menkasrahkan ha' tanpa silah dan dengan silahnya dengan kadar 2harakat.
-Baki qurra' menkasrahkan ha' dan menyambungnya dengan kadar 2harakat.

5)Mazhab qura’ pada kalimah يرﺾه pada surah azzumar:

-Susi,Hisham dan Duri Abu 'amru mensukunkan ha' kaulan wahidan.Dengan khilaf,
kedua-duanya pada يرﺾه لكم maka dengan sukun membaca imam addani bagi Hisham.
-Hamzah,'Asim,Nafi' dan Hisham mendhommahkan ha' tanpa silah.Khilaf bagi Hisham
dengan lam pada له dalam wajah kedua.
-Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan dan Kisaie mendhommahkan ha dan menyambungkannya dengan
kadar 2harakat diikuti Duri Abu 'amru dalam wajah kedua.

6)Mazhab qura’ pada kalimah خيرا يره / شرا يره pada surah zalzalah:

-Hisham mensukunkan ha' pada dua tempat yang disebut pada wasal dan waqaf.
-Baki qurra' mendhommahkan ha dan menyambungkannya dengan kadar 2harakat.
Mensukunkan ha' ketika waqaf.

7)Mazhab qura’ pada kalimah أرجئه

-Ibnu Kasir,Abu 'amru dan Ibnu Amir menambah hamzah sukun pada lafaz أرجئه
dalam surah al-a'raf dan surah syu'araa'.
-Hisham,Ibnu Ibnu Kasir dan Abu 'amru mendhommahkan ha' (جئه).
-'Asim dan Hamzah mensukunkan ha'.
-Nafi',Ibnu Zakuan dan Kisaie menkasrahkan ha'.

• Warsh, Ibn Kathir, Kisai, Hisham dengan silah ha’
• Baki qura’ tanpa silah



DISEDIAKAN OLEH:NOR FITRAH BT ISHAK

BAB MAD WAL QOSOR..

1)Mad (المد)
Pada bahasa :penambahan
Pada istilah :Memenjangkan suara dengan huruf mad

2)Huruf-huruf mad:

Alif sukun "ا" sebelumnya fathah.
Waw sukun "و" sebelumnya dhommah.
Ya’ sukun "ي" sebelumnya kasrah.

3)Mad dibahagi kepada dua bahagian :
-Mad asli atau mad tabi’i.
-Mad far’ie.

4)Mad asli:terjadi dengan sebab huruf mad(tidak bertemu hamzah)
· Dipanjangkan 2 harakat
· Dinamakan mad tabi’i kerana:
(صاحب الابيعي السليمه)=tidak menambah dan memanjangkannya.

5)Mad far’ie terjadi disebabkan huruf mad atau mad lin.
Mad fari’ie yang bertemu hamzah terbahagi kepada 3 jenis:

*Mad munfasil:
-Bila huruf mad berada diakhir kalimah pertama dan hamzah dipermulaan kalimah
kedua.
-Hukumnya harus dipanjangkan.
-Mazahibul qurra’:
1. Qolun,Duri,Abi amru -2 dan 4 harakat
2. Sussie dan Ibnu kasir -2harakat
3. warsh hamzah -6harakat
4. Baki qurra’ -4 atau 5harakat

*Mad muttasil
-Bila huruf mad berada dalam satu kalimah.
-Wajib dipanjangkan.
-Mazahibul qurra’:
1. warsh dan hamzah -6harakat
2. baki quro’ -4 atau 5harakat.

*Mad badal
-Bagi warsh ada tiga wajah 2,4,6 harakat.

i) فتلقي ءادم :tahqiq 2,4,atau 6 harakat.
ii) جاء ءال فرعون :tashil 2,4 atau 6 harakat.
iii) ءالهههؤلاء :ibdal 2,4 atau 6 harakat.
iv) وللأخرة خير لك من لأولي :naqal 2,4,6 harakat.

Asalnya tiga. :
i) Sukun sahih sebelum hamzah dalam satu kalimah.((القرءان
ii) Alif yang selepas hamzah ditukar kepada tanwin pada waqof.(دعاءا) Datang huruf mad
selepas hamzah wasol. (ايذن لي

.2Kalimah yang dikecualikan:
i) (يؤا خذكم ) bagaimana datang dan ketika mana sekalipun,2 harakat.qaulan wahidan.
ii)(اسراءيل) ketika mana datang dalam al-quran pada ya’ selepas hamzah,2 harakat
qaulan wahidan kecuali letika waqof harus hukumnya mad a’rid lisukun

· khilaf bagi warsh pada 2 kalimah.
i) (الأان) dalam surah yunus padanya daripada warash 2wajah.
· 2 huruf sahaja pada alif selepas lam.
· Badal 2,4,6 harakat.

- عادا اولي dalam surah annajmi padanya 2 wajah.:
- 2 harakat.
- 2,4,6 harakat.




DISEDIAKAN OLEH:NOR AKIDAH BT ISA

BAB IDGHAM 2 HURUF (HARFAIN) ..

IDGHAM DUA HURUF MUTAQARIBAIN DAN MUTAJANISAIN DALAM SATU KALIMAH DAN DUA KALIMAH.


1.Riwayat susi apabila berkumpul 2 huruf yang berdekatan makhraj yang keduanya berbaris dalam satu kalimah,maka diidqamkan huruf qaf kedalam huruf kaf dengan dua syarat:

i.Apabila huruf sebelum huruf qaf berbaris.

ii.Apabila huruf selepas kaf huruf mim jama'.

(خلقكم – يرزقكم – واثقكم)

-susi mengidghamkan qaf kedalam kaf dengan idgham yang sempurna seperti kaf yang
bersyaddah.
-tidak jelas sifat tebal qaf.
-apabila tidak jelas salah satu syarat tersebut maka diizharkan bagi tiap-tiap qura:

* Terjadi pada sebelum qaf yang sukun(- فوقكم ميثاقكم )
* Terjadi pada selepas kaf tanpa mim jama (خلقك - يرزقكم)

2.Susi menambahkan dengan 2 wajah:
izhar dan idgham pada lafaz(عس ربه ان طلقكن)
-izhar tidak ada mim jama selepas kaf
-idgham mempunyai nun niswah bersyaddah selepas kaf.

3. Apabila datang dua huruf yang berdekatan atau sama jenis pada dua kalimah maka susi
mengidqamkan yang pertama.Apabila mempunyai satu huruf daripada 16 huruf yang
berikut:
(-syin – lam – ta – nun – ba – ra – dal – dhad – tha – kaf – zal – ha – sin – mim
–qaf - jim)

4.Ditegah daripada membaca idqam mutaqaribain dan mutajanisain pada 4 keadaan:
* Huruf awal tanwin(رجل رشيد)
* Huruf awal ta muqadab(خلقت طينا)
* Huruf awal sukun(ولم يؤت سعة من المال)
* Huruf awal bersyaddah(أشدذكرا )-Qura membaca ayat diatas dengan wajib izhar

5.*Susi mengidghamkan ha ke dalam ain pada surah ali-imran (فمن زحزح عن النار)
kecuali pada kalimah (فلجناح عليكم ) dibaca dengan idzhar.

*Pada kaaf dan qaaf,Susi mengidghamkan qaf ke dalam kaf (وخلق كل شئ)
-Mengidghamkan kaf ke dalam qaf لك قصورا

6. Susi mengidqamkan jim kedalam 2 huruf :
* Pada ta (ذي المعارج تعرج )
* Pada syin أخرجسطئه

7. Susi mengidqamkan syin kedalam sin(اذا لأبتغواالى ذالعرش سبيلأ) dan mengidqamkan dhad
kedalam syin(ببعض سأنهم) dan mengidqamkan sin pada 2 huruf:
-Pada zai(واذاالنفوس زوجت)
-Pada syin واشتعل الرس

8. Susi mengidghamkan dal kedalam 10 huruf iaitu: ta,sin,zal,syin,dhad,tha,zai,shod,
zho dan jim.
-susi tidak mengidghamkan dal yang berbaris sebelum huruf sukun وءاتينا دوؤد زبورا

9.Susi mengidghamkan ta pada 10 huruf yang diidqamkan padanya huruf dal melaikan huruf
ta dengan menggantikan huruf tho.

* -susi menambahkan cara bacaan izhar dan idgham pada 4 tempat:
© (وأقيمواالصوة وءاتواالزكوة ثم توليتم) surah al-baqarah.
© ( مثل الذين حملواالتورئة ثم لم يحملوها) surah al-jumaat.
© (وءات ذالقربئ حقه) surah al-isra, (( فئات ذالقربى حقه surah al-rum.
© (ولتأت طائفة أخرى) surah al-nisa.

11.Susi mengidghamkan tha kedalam 5 huruf iaitu:
- susi mengidghamkan zal kedalam 2 huruf:
· Sin(فااتخذ سبيله)
· Shod(مااتخذ صحبة)

12.Susi mengidqamkan ra kedalam lam(قال أنماأنارسول ربك)
–susi menghalang daripada membaca idqam lam kedalam ra dan ra kedalam lam apabila
kedua-duanya berbaris selepas sukun:
*فعصوا رسول ربهم) * (وافعلوا الخير لعلكم تفلحون)
-melainkan lam pada lafaz

*(وأذ قال ربك)(قال رجلان)

Maka lam diidghamkan pada yang berbars sebelum sukun.
-Susi juga mengidghamkan nun ke dalam lam dan ra dengan syarat apabila datang nun
selepas huruf berbaris:

(فلما تبين له )(تأّذب ربك)
-Ditegah membaca idgham pada nun apabila datang sebelumnya huruf sukun

(يخافون ربهم)
-Melainkan nun pada lafaz (نحن)maka perlu diighamkan kedalam lam selepas sukun

ونحن له مسلمون)


13.Susi mengidghamkan ba pada يعذب))ke dalam mim (من يشاء) melainkan dalam surah
al-baqarah,ini kerana ba sukun tergolong dalam bab idgham shoqir.Terdapat lima
tempat pembacaan بعذب من يشاء)
· ويعذب من يشاء ayat 129 surah ali imran
· ويعذب من يشاء ayat 18 surah almaidah
· ويعذب من يشاء ويغفرلمن يشاء ayat 40 surah al maidah
· ويعذب من يشاء ويرحم من يشاء ayat 21 surah al an kabut
· ويعذب من يشاء ayt ke 14 surah al fath

-susi tidak mengidghamkan ba ke dalam mim pada surah al baqarah melainkan pada lafaz
يعذب من نيشاء

14.Harus membaca ar-rum iaitu sebut sedikit apabila dhomah dan sukun dan pada
pembacaan al ishmam apabila dhomah melainkan dengan 4 cara iaitu

Ahli ada’ membaca fa kedalam fa pada تعرف في وحوههم

15.Apabila mengidghamkan huruf sukun padanya iaitu :

Mazhab Al mutakhaddimin –iaitu memasukkan ayat bersungguh-sungguh.
Mazhab Al mutaakhirin-cara pembacaan yang laju ((خذالعفووأمر )).



DISEDIAKAN OLEH:NOR AKIDAH BT ISA

BAB IDGHAM KABIR..

( باب الادغام الكبير)

Idgham terbahagi kepada 2 :

-Soghir(apabila huruf pertama sukun dan yang kedua berbaris).
-Kabir (apabila 2 huruf berbaris.)

• Bacaan Idgham Kabir hanya diriwayatkan dan dibaca oleh SUSI SAHAJA dan TIDAK DIBACA oleh DURI.

Hanya membaca Idgham Kabir yang terdapat 2 huruf yang sama didalam 1 kalimah pada 2 tempat sahaja di dalam al-Quran.

• Susi membaca Idgham Kabir apabila bertemu 2 huruf yang sama (mislain) dalam 2 kalimah.

Jika sekiranya pada kalimah yang pertama itu ada huruf Mad Asli atau Mad Lin, maka dibolehkan untuk membaca dengan 3 cara iaitu :
1. 2 harkat
2. 4 harkat atau
3. 6 harkat
**Seperti cara membaca Mad Aridh Lisukun.

• Susi tidak membaca dengan Idgham Kabir pada 4 perkara berikut:
• Susi juga membaca Idgham Kabir apabila bertemu huruf yang sama makhrajnya
(Mutajanisain) dan huruf yang berdekatan (mutaqarribain) dalam 2 kalimah
• Susi tidak membaca dengan Idgham Kabir Mutajanisain dan Mutaqarribain pada empat
perkara berikut:

1)jika huruf pertama di dalam 2 kalimah berbaris tanwin.
2)jika huruf pertama di dalam 2 kalimah adalah huruf ta' khitob.
3)jika huruf pertama di dalam 2 kalimah majzum.
4)jika huruf pertama di dalam 2 kalimah bertashdid.



DISEDIAKAN OLEH:NOR FITRAH BT ISHAK

BAB SURAH UMMUL QURAN..





1)IMAM A`SIM dan KISAE menetapkan “alif” pada lafaz (ملك يوم الدين)
-BAKI QURA yang lain membaca dengan membuang huruf “alif” pada kalimah (ملك)

2)Pada lafaz (سراط) dan (السراط) terdapat tiga khilaf:-

- QUNBUL AN-IBNU KASIR membaca “sin” pada lafaz(سراط) dan (السراط) seperti yang
terdapat dalam bait yang prtama.

- KHOLAF membaca ishmam pada huruf “shod” seperti bunyi “zai” sebagaimana huruf”dzho”
yang dibaca oleh orang awam pada (سراط) & (السراط).

- KHALLAD hanya membaca dengan ishmam pada lafaz “as-shirot” yang pertama sahaja
seperti rawi kholaf.Manakala pada lafaz “shirot”,khalad membaca tanpa ishmam sepert
baki qura`.

3)IMAM HAMZAH mendhomahkan huruf “ha” pada 3 kalimah dibawah samada ketika wasal dan
wakaf:

-alaihum: غير مغضوب عليهم
-iilaihum:مرسلة إليهم
-ladaihum:وما كنت لديهم

-BAKI QURRA` membaca pada 3 lafaz tersebur samada dengan mengkasrah huruf “ha”.

4)MAZHAB QURRA` MIM JAMA` ADALAH SEPERTI BERIKUT:

- IBNU KASIR silah mim jama` dengan kadar dua harkat.
- Dalil:وصل ضم ميم الجمع قبل محارك دراك

- QALUN terdapat khilaf pada pada shilah mim jama` shilah dan sukun:
- Apabila ketika wasal kadar panjang mim jama` ialah 2 harkat.
- Melainkan apabila selepas mim jama` terdapat “hamzah qotho” membaca dengan kadar 2
dan 4 harakat.
- Dalil:وقلون بتخييره جلا

- WARSH shilah dengan kadar 6 harkat ketika wasal sahaja,tetapi dengan syarat selepas
mim jama` terdapat “hamzah qotho`”

- BAKI QURRA`mensukun mim jama` selepasnya huruf berbaris qaulan wahidan ketika wasal.
apabila “mim jama`” sebelum daripada huruf sukun ,semua qura` mendhommahkan “mim
dan ketika wasal dibaca tanpa shilah iaitu tanpa mad.

5)apabila datang huruf “mim” sebelum sukun dan sebelum itu huruf ha' dan sebelum huruf
ha' itu huruf “ya sukun” atau huruf yang berbaris kasrah adalah seperti berikut:-

- ABU AMRU AL-MASYAR dengan kasrah ‘MIM’ mengikut baris kasrah pada hurf “ha”.
- HAMZAH dan KISAIE membaca dengan mendhommahkan huruf “ha” dan “mim”
- BAKI QURA` membaca dengan kasrah “ha” dan mendhommahkan huruf “mim”.
- ketika wasal semua qura menkasrahkan “ha” dan mensukunkan “mim” melainkan hamzah
pada kalimah:

-بهم الأسباب
يوفهم الله-
يوم يأتهم العذاب-

Dari Abu Hurairah r.a bahawa dia mengatakan, Rasulullah s.a.w pernah
bersabda:” Tiadalah keizinan Allah untuk mengerjakan sesuatu yang dapat
menyamai izin-Nya kepada nabi s.a.w untuk melagukan bacaan al-Quran.”



DISEDIAKAN OLEH:NOR AKIDAH BT ISA

BAB BASMALAH...

1.Basmallah:



2.Qura’ merumuskan :
(a)Qalun, Kisaie, ‘Asim, dan Ibn Kasir menetapkan basmallah diantara tiap-tiap
surah kecuali pada surah diantara surah al-anfal dan surah at-taubah.
(b)Hamzah menyatakan menyambung tiap-tiap antara dua surah.
(c)Ibn ‘Amir, Warash, Abi ‘Amru merumuskan bagi mereka 3 wajah :
-membaca basmallah setiap antara 2 surah kecuali diantara surah al-anfal dan
at-taubah.
-sambung tanpa basmallah.
-saktah tanpa basmallah.

3.Dalam tiga wajah tersebut Ibn ‘Amir, Warash, Abi ‘Amru tidak bersepakat nas yang sahih dan yang terpilih diantara ahli Qura’ dan yang terbaik daripada syeikh Qura’.

4.Yang jelas Warsh,Ibn ‘Amir dan Abu ‘Amru memilih wajah ketiga iaitu saktah tanpa nafas sebagai pilihan ketika memulakan basmallah pada permulaan surah.

5.Terdapat setengah ahli Qura’ daripada mereka tidak membaca basmallah dalam empat surah berikut :
- Akhir surah muddassir diawal surah qiyamah.
- Akhir surah infitan diawal surah mutaffifin.
- Akhir surah al-fajr diawal surah al-balad.
- Akhir surah al-asr diawal surah al-humazah.

6.Apabila menyambung surah at-taubah dengan surah al-anfal atau memulakan bacaan daripada permulaan surah at-taubah maka tidak boleh membaca basmallah kerana surah at-taubah diturunkan ketika perang. Perang adalah huru hara dan basmallah pula keamanan. Tidak mungkin keamanan dan huru hara rberhimpun dalam satu masa.

7.Apabila memulakan bacaan daripada permulaan surah selain surah Al-baqarah boleh memilih membaca basmalah bagi semua qura’.

8.Bagi seluruh qura’ pada wajah diantara surah anfal & attaubah 3 keadaan
# Sambung
# saktah tanpa nafas
# berhenti serta ambil nafas dan tiapnya tanpa basmalah

9.Apabila menyambung basmalah bersama akhir surah tidak boleh diberhentikan sehingga tak syak tanpa basmalah disyariatkan pada awal surah bukan pada akhir surah.

10.Wajah basmalah akhir surah pada awal surah.
#berhenti pada akhir surah daripada basmalah & basmalah pada awal surah
#berhenti pada akhir surah daripada basmalah dan menyambung basmalah
dengan awal surah
#menyambung akhir suarah dengan basmalah dan awal surah



DISEDIAKAN OLEH:NURANI ATIQAH BT MAZLAN

BAB ISTI'ADZAH

1.Makna isti’adzah iaitu أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
Iaitu meminta atau memohon perlindungan Allah daripada syaitan.

2.Terdapat 3 sighah isti’adzah iaitu :

1-أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
2-أعوذ بالله السميع العليم من الشيطﺎﻦالرجيم
3-أعوذ بالله من الشيطان

3.Persepakatan Qura’ mengatakan Rasulullah S.A.W tidak menambah pada sighah اعوذ بالله من الشيطا ن الرجيم akan tetapi adalah dhaif. Dan sahihnya yang diriwayatkan Abu Daud daripada hadis Abi Said Alkhudri R.A mafhumnya : dalam bangun malam Rasulullah S.A.W berkata:

الرجيم من همزه ونفخه ونفشه اعوذ بالله السميع العلبم من الشيطان

4.Dalam kitab Hadis membahaskan daripada darjat-darjat Hadis dan dalil-dalil isti’adzah. Dalam kitab Qiraat pula membahaskan tentang bacaan kuat dan perlahan. Manakala dalam kitab feqah pula membahaskan adakah disuruh, sunat atau wajib.

5.Sesetengah pendapat mengatakan seluruh Qura’ membaca isti’adzah dengan perlahan pada awal surah al-fatihah kecuali Hamzah.

6.Diriwayatkan pula bahawa Nafi’ membaca isti’adzah dengan perlahan bagi seluruh permulaan al-Quran.

7.Yang sahihnya seluruh Qura’ menyatakan :

1)tempat yang diperlahankan isti’adzahnya :
-apabila qari membaca perlahan samada seorang diri atau ramai.
-apabila membaca dalam solat jahar atau sir.
-apabila dalam keadaan sembunyi.
-apabila membaca ditengah jemaah tadarus al-Quran bukan orang pertama.
2)selain daripada tempat tersebut diharuskan membaca kuat.

8.Pengulangan isti’adzah :

1)tidak perlu mengulangi isti’adzah apabila dalam bacaannya mendatang darurat
seperti batuk, atau percakapan berkaitan dengan qiraat.
2)perlu mengulangi isti’adzah apabila percakapan terkeluar daripada bacaan atau
menjawab salam.

9.a)Wajah isti’adzah :
- berhenti isti’adzah pada basmallah dan pada awal surah.
- berhenti isti’adzah pada basmallah dan menyambung basmallah dengan awal surah..
- sambung isti’adzah dengan basmallah dan berhenti pada awal surah.
- sambung isti’adzah dengan basmallah dan awal surah.

b) Terdapat 2 cara membaca isti’adzah diawal surah at-taubah :
-berhenti pada isti’adzah kemudian meneruskan bacaan.
-menyambung isti’adzah dengan awal surah.



DISEDIAKAN OLEH:RAHIMAH BT SALLEH

MuQaDdiMah.....






أسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله رب العآلمين وصلاة وسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين

terima kasih yang tidak terhingga kepada kedua ibu bapa kami dan kepada pensyarah kami al-fadhil ustaz mohamad zaki bin abdul hamid yang sanggup berkorban masa dan tenaga mendidik kami menjadi seorang ilmuan Qiraat.dan tidak dilupakan sahabat-sahabat kami yang telah berkorban masa meyiapkan tugasan.Insyaallah,kita semua akan diberkati oleh Allah s.w.t.Amin........

Qiraat adalah satu ilmu tentang bacaan Al-Quran,sesungguhnya Allah s.w.t.berfirman yang bermaksud :Al-Quran diturunkan dalam 7 huruf.

Disini jelas menunjukkan bahawa kita sebagai pembawa Al-Quran sangatlah dituntut supaya mempelajari ilmu Qiraat kerana Qiraat mengajar kita untuk memperelokkan bacaan.

Dalam Qiraat ini ada 7 imam dan 14 orang rawi yang manasetiap bacaannya berlainan.
Marilah sama-sama kita mempelajarinya dan semoga bersama-sama beroleh barakah.
INSAALLAH....



DISEDIAKAN OLEH:NOR AKIDAH BT ISA

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GREATEST AND THE MOST MERCIFUL..

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GREATEST AND THE MOST MERCIFUL..

KUIN...

My photo
aLOr sTar,, kEdaH.., Malaysia
HADITH:: Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.” Riwayat al-Bazzar

QUraNiC gEneS...

QUraNiC gEneS...