Friday, October 24, 2008

BAB NAQAL (PINDAH) HARAKAT HAMZAH KEPADA SUKUN SEBELUMNYA..

1.Membariskan warsh setiap sukun dengan mindahkan harkat hamzah kepada 3 cara:

-Jadikan huruf yang dipindahkaan kepada baris atas
-Jadikan sukun akhir kalimah & hamzah pada awal kalimah berikut.
-Jadikan sukun pindah kepada sahih dengan tidak menjadi huruf mad.

2.Iaitu hilang syarat dari 3 syarat boleh pindah:
- ( القرآن ) ja sukun dengan hamzah pada kalimah pertama.
- ( قالوءامنا) ja sukun tanpa sahih atau huruf mad
-(فيه آيات) ja huruf sebelum hamazah dengan harkat

Peringatn penting:

· Warsh tidak memindahkan harkat hamzah kepada mim jama' sebelum (حرمت عليكم أمهتكم)
kerana baris depan mim jama' asalnya dan tidak ada satupun daripada bacaan yang
dipindahkan kepada mim jama'.
· Warsh memindahkan pada (وليحكم أهل ألانجيل) kerana mim adalah feel majzum dengan
sukun.Pindah kepada mim pada (الم أحسب الناس ) suarah al an-kabut dengan mad al-mim
6 harkat atau 2 harkat yang telah disebutkan pada bab mad dan qasar.

3.Daripada hamzah dan wajahnya-pindah dan meninggalkannya –ketika wakaf pada kalimah
pindah harkat hamzah

kata al-nazim: Menurut khalaf pada sambung saktah maklilha:

ü Huruf hamzah mati atas apa yang pindah kepada wash dalam keadaan sambung dengan khalaf di dalam saktah dan meningggalkan.

4.Senyap pada (شي) dan (شيئا)

- Saktah khalaf atas ya sakinah pada lafaz (شي) dan (شيئا) dan khalad padanya
meninggalkan saktah dan ini mazhab abi fatah faris anhuma.
- Lam taa'rif adalah hamzah diikuti شيئا و شي :
- Ini mazhab thahir bin qalbun menerangkan tentang hamzah iaitu
- saktah atas lam taa'rif hingga sebelumnya hamzah .


5.Mazhab khalaf tentang hamzah saktah atas sukun mafsul dan bersambung dengan khalaf di
dalamnya saktah dan meninggalkannya.

*Apabila kita bacaan pada sambungan dengan saktah atas saktah atas sukun bersambung
dengan saktah ketika wakaf dan 2 wajah :
- pindah
- saktah.

6.Dan apabila bacaan pada sambung dengan aktah ditinggalkan atas sukun bersambung maka
jadilah ketika wakaf dan wajahnya seperti: pindah dan tahkik:yang mana tanpa saktah.
Adpun mazhab khalaf pada aliflam.Wa.dan syai dan syain- keadaan sambung dengan bacaan
saktah sepakat.

7.Ketika wakaf pada akhir contohnya padanya dengan bacaan pindah dan saktah

8.Pindah (شي)dan(شيئا) 2 –((ال بدال) dengan idgham contohnya:
- شي)
(شيئا ) -


9.mazhab khalad tentang hamzah pada sukun sambung:
Keadaan bersambung tidak saktah pada permulaan perawi,contohnya:
- haf.

10.Dan pada keadaan wakaf dengan bacaan dan wajahnya;
- Pindah
- tidak pindah.

- Lam taa'rif pada ayat ال ارض _الانسان_ padanya keadaan sambung saktah dan tidak saktah. Dan dengan bacaan ketika wakaf pindah dan saktah. Apabila baca dengan bersambung dan saktah atau tidak bersambung ketika berhenti pindah sahaja.

- Apabila شي dan شيئا dalam keadaan sambung saktah dan tidak saktah.Dan ketika berhenti: Pindah demikian شي/شيئا dan tukar dengan idgham demikian شيّ/شيئاّ.

- Saktah dijadikan bernafas atas huruf ada baris mati iaitu sebelum hamzah.


- Nafi’ meriwayatkan memindahkan harkat hamzah hingga selepas lam kepada lam kemudian
hamzah pada kalimah (آللان) surah yunus.Wash dijadikan padanya sambung dan qalun pada
khilaf sambung.


11.Mukhatab dengan tanda mati lam taa'rif dan qasar nun yang berbaris dua khususnya
berjumpa pada (وانه أهلك عادّا ال ولئ ) dengan surah an najmi dan qura’nya ialah
ibnu amir dan ibnu kasir dan kufiun.
12. Idgham selain daripada naqal dan sambungnya pada permulaan.

13. Nafi’ dan abu amru mengidham manakala yang lain nun tanwin pada lam dan naqal harkat hamzah pada lam sebelumnya dan kemudiannya buang huruf hamzah pada 2 tempat yang disambung dan pada permulaannya.

- Kecuali nazim dengan sambung baik untuk qalun dan al bashari diantara lam taa'rif dan tahqiq huruf hamzah sebelum (الأولئ) . Katanya: Dan permulaan dengan sambung baik untuk qalun dan bashari.

- Telah disebut kaedah setiap bacaan ialah bacaan pindah harkat huruf hamzah kepada lam sukun sebelumnya berkata sesungguhnya ketika permulaan dengan lam taa'rif pindah kepada harkat huruf hamzah dan wajahnya:

* mula hamzah sambung permulaannya dengan sambung dan ia sukun lam taa'rif sebelum
pindah.
* mula dengan lam taa'rif permulaan dengan harkat hingga harkat dengannya lam taa'rif
selepas pindah.


Bacaan pada kalimah (عادلولئ ) ats contoh di atas:

1. Bacaan wash dan abu amru ketika sambung seperti ( عاد لولئ)

- Ketika wakaf dan wajahnya : dengan hamzah bersambung (الولى).
- Abi Amru dan wajah ada tiga iaitu dengan kalimah (الولئ) dan ianya bersambung.

II.Qalun keadaan sambung riwayat seperti: (عاد لولئ).

- Dan ketika wakaf 3 wajah:
i. Mula dengan hamzah bersambung (الولئ)
ii. Mula dengan lam taa'rif (لولى)
iii. Mula dengan bersambung kalimah ( الاولئ)dan ianya lebih baik.

(ج) Ibnu kasir dan ibnu amir dan kufiyun wajah pertama dan sambung permulaan seperti (عاد الولئ) dan pada permulaan (الاولئ).

- Dan harus untuk setiap bacaan dan 2 wajah ketika permulaan dengan kalimah (الاسم) daripada بئس الا س) surah al- hijarat.

1. mula dengan hamzah bersambung seperti (الاسم)

2. mula dengan lam taa'rif seperti (لاسم) dan tanpa hamzah bersambung.

6. Bacaan nafi’ harkat hamzah pada (فارسسله معئ ردءايصدّقنئ) bacaannya (ردايصد قني ).

- Bacaan baqi qura’ dengan tahqiq hamzah selepasnya pindah kecuali huruf hamzah ketika wakaf.

- Daripada warsh dan 2 wajah pada lafaz (كتبيه انئ ظننت) pada surah al hafah.

1. Kekal ha’ kitab yang mati tanpa pindah harkat hamzah kepadanya dan ianya adalah biasa.

2. Ha’ baris bawah selepas pindah harkat hamzah kepadanya.

§ Dan apabila bacaan (كتبيه) diterangkan seperti berikut:

1. Apabila bacaan tanpa pindah pada (كتابيه انئ) itu dengan sukun ha’ wajib izhar ha’ (ماليه هلك) dengan saktah lemut keatasnya tanpa nafas.

2. Apabila bacaan pindah harkat hamzah kepada ha’ (كتابيه ) wajib idgham ha’ (ماليه هّلك).





DISEDIAKAN OLEH:SITI NOR ANISA BT SAFEE

No comments:

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GREATEST AND THE MOST MERCIFUL..

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GREATEST AND THE MOST MERCIFUL..

KUIN...

My photo
aLOr sTar,, kEdaH.., Malaysia
HADITH:: Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.” Riwayat al-Bazzar

QUraNiC gEneS...

QUraNiC gEneS...